onsdag 31 augusti 2011

Islands of Adventure






På måndagen var det då äntligen dags för ett riktigt besök på Islands av Adventure, delen av Universal studios som innehåller de flesta riktiga rides. Jag hade ju redan varit där tidigare kvällen de hade öppet Wizarding World of Harry Potter för oss, men jag hade inte sett resten av parken alls. Vi hade ingen riktig plan, förutom att jag ville visa Leif Hogwarts. Vi kom dit strax innan parken öppnade och begav oss direkt mot Hogsmeade. Det gjorde resten av besökarna också, och när vi väl trasslat oss igenom Dr Seuss Landing (en barnsaga som jag inte alls är bekant med) och tog oss igenom grindarna till Hogsmeade var det redan proppfullt där. Inte alls lika lugnt och skönt som när jag varit där efter stängningsdags, utan knökfullt. Utan det underbara Fast Pass systemet som fanns på Disney var det bara att ställa sig i kö, tror det var 75 minuter när vi ställde oss i kön till Forbidden Journey. Den kön är dock ganska underhållande, den slingrar sig nämligen genom Hogwarts!

Åkturen var lika magisk som förra gången, förutom att det blev något tekniskt fel så vi blev stående någon minut. Mitt ibland spindlarna! Hade gärna stannat någon annanstans faktiskt!
Efter denna åktur dreglade jag lite (mycket) i affärer innan Leif slet mig vidare. Vid det här laget var det så fullt att de inte ens släppte in folk i Harry Potter världen längre, så det var ganska skönt att ta sig därifrån. Vi gick mot Jurassic Park världen där man kunde åka en båttur genom dinosaurieparken. Såklart hade några dinosaurier rymt och det hela äventyret slutade med ett fall där man blev hyfsat blöt. Det hade vi inte väntat oss, men skoj var det!

När vi ändå blött ner oss så kollade vi på kartan efter övriga vattenåkturer; det fanns två till. Den första var Dudley Do-Right's Ripsaw Falls, en rejäl flume-ride där man blev ganska så blöt! Dock fanns det fortfarande några torra fläckar på kläderna, så vi tog nästa åktur; Popeye and Bluto's Bilge-rat Barge. Det var en rund båt där 12 pers fick plats och man snurrar runt i en forsbana. Varningskyltarna innan åkturen var inte det vanliga "you may get wet", utan "you WILL get wet". Så vi visste ju vad vi gav oss in på, men ändå blev det en överraskning. Vi blev dyngsura! Jag hade packat smart den här dagen och skippat handväskan (man var tvungen att låsa in den i skåp annars), så jag hade pengarna och kameran i fickan. Jag lyckades rädda kameran från vattenmassorna, men det var också allt. Det droppade om oss när vi steg av. Universal var vana vid detta och hade satt upp "people dryers", typ stora värmeskåp där man fick gå in och torka. Detta var dock alldeles för dyrt för den korta tiden den höll varmt, så vi beslöt oss för att lufttorka. Det tog ungifär hela dagen. Vi fick några konstiga blickar när vi betalade mat och souvernirer med droppande sedlar, men ingen sa något. Gissar att dom varit med om det förut!

Sedan gick vi på några shower, bland annat Sinbad, där vi njöt av fika i form av en Pretzel och Wild Berry Icee. Mumsigt! Mot kvällen hade vi torkat ordentligt och gick då tillbaka till Hogsmeade där jag äntligen fick mig en frozen Butterbeer (smakar som flytande, iskall fudge - gudomligt gott!) och lite souvenirer. Vi gick sen tillbaka till City Walk och åt middag på Panda Express, ett billigt och gott ställe med asiatisk mat. Amerikanska asiatiska nudlar smakar mycket bra!

Sen tog vi vår vanliga promenad hem igen, korsade den livsfarliga vägen och var redo för att återvända nästa dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar